Początek drogi ku zbawieniu
Corocznie, dwudziestego pierwszego września Cerkiew Prawosławna wspomina wydarzenie sprzed ponad 2 tysięcy lat. Mowa tu o Narodzeniu Najświętszej Bogurodzicy.
Joachim i Anna – rodzice Marii – przez wiele lat prosili Boga o obdarzenie ich dzieckiem. Bowiem w tamtym okresie bezdzietność uważana była za karę Bożą. Dzięki niezłomnej wierze i szczerej modlitwie Pan Bóg wynagrodził przyszłych rodziców Matki Bożej posyłając do nich anioła który obwieścił, że narodzi się u nich dziecko, które uczyni sławnym ich ród.
Mimo podeszłego wieku Joachima i Anny Boża obietnica spełniła się, dziecku nadano imię Maria, co z języka hebrajskiego tłumaczy się jako „pani” i „nadzieja”.
Narodziny Matki Bożej z rodziców pochodzących z rodu królewskiego i z arcykapłańskiego stały się początkiem oraz potwierdzeniem wypełniania się Bożych Obietnic, na co ludzkość czekała od tysiącleci. Należy wspomnieć, że cud narodzenia Matki Bożej niejako „zapowiada” jeszcze większy cud – Narodzenie Jezusa Chrystusa.
Święto ustanowione zostało w IV wieku, autorami hymnografii tego święta są m.in. św. Jan Damasceński czy św. Andrzej z Krety. Troparion święta brzmi:
„Rożdiestwo Twoje, Bohorodice Diewo, radost’ wozwiesti wsiej wsielenniej: iz Tiebie bo wozsija Sołnce Prawdy, Christos Boh nasz, i razruszyw klatwu dadie błahosłowienije, i uprazdniw smiert’, darowa nam żywot wiecznyj.”
(Narodzenie Twoje, Bogurodzico Dziewico, radość ogłosiło całemu światu, z Ciebie bowiem zajaśniało Słońce sprawiedliwości, Chrystus Bóg nasz, Który klątwę usuwając dał nam błogosławieństwo, i śmierć niwecząc, obdarował nas życiem wiecznym.)
Stichiry wyrażają myśl, że Bóg poprzez osobę Matki Bożej przygotowuje sobie ziemski tron, Bogurodzica natomiast swym dostojeństwem przewyższa wszystkie inne kobiety. W przeddzień święta sprawowane jest Całonocne Czuwanie z litiją(Wsienocznoje Bdienije z litiją).
W dzień święta podczas Świętej Liturgii w tekście Apostoła można usłyszeć fragment Listu apostoła Pawła do Filipian(2 5-11), w którym mowa jest o samouniżeniu Jezusa Chrystusa i Jego posłuszeństwie wobec woli Ojca. Ewangelia(Łk 10,38-42; 11, 27-28) opowiada o pobycie Zbawiciela w domu sióstr Łazarza – Marty i Marii.
Święto ma jeden dzień przedświąteczny oraz cztery dni poświąteczne. Jest ono również pierwszym świętem w roku liturgicznym Cerkwi Prawosławnej.
Na podstawie:
„O nabożeństwie prawosławnym”, o. Konstanty Bondaruk, Warszawska Metropolia Prawosławna, Warszawa 2020
fot.: autor